המסע מעורר ההשראה של זאפוס לעבר תרבות מונעת ערכים של מצוינות, העצמה והצלחה.
בסוף שנות ה-90, חברת נעליים בשם Zappos התמודדה עם אתגרים רבים ולמרות מאמציהם הרבים, הם היו על סף פשיטת רגל.
עם זאת, טוני שיי (Tony Hsieh), יזם צעיר, ראה את הפוטנציאל בחברה ונכנס לתפקיד המנכ"ל.

טוני האמין שהמפתח להפיכתה של Zappos לחברת נעליים מצליחה טמון ביצירת תרבות חזקה הבנויה על ערכים. טוני האמין שאם החברה תתמקד במתן שירות לקוחות יוצא דופן ובטיפוח סביבת עבודה מאושרת, ההצלחה תבוא.

עם החזון הזה בראש, טוני והצוות שלו יצאו למסע במטרה להגדיר מחדש את החזון והערכים המניעים את החברה. הם רצו ליצור סט של ערכים שינחו כל החלטה ופעולה בתוך הארגון. לאחר סיעורי מוחות רבים הם זיהו והגדירו עשרה ערכי ליבה שהפכו לבסיס התרבות של Zappos.

 

אלו הם עשרת ערכי הליבה שהפכו לבסיס התרבות של Zappos:

1. לספק שירות WOW: מתן שירות יוצא דופן שהוא מעבר לציפיות הלקוח.

2. לאמץ ולהניע שינוי: אימוץ חדשנות, הסתגלות ושיפור מתמיד.

3. לפעול מתוך הלכי רוח של כייף ומשחקיות: טיפוח סביבת עבודה חיובית ומהנה המעודדת יצירתיות ואינדיבידואליות.

4. הרפתקנות: היו הרפתקנים, יצירתיים ופתוחים: לעודד את העובדים לחשוב מחוץ לקופסה, לקחת סיכונים ולאמץ רעיונות חדשים.

5. צמיחה ולמידה: שימת דגש על התפתחות אישית ומקצועית, למידה מתמשכת ושיפור עצמי.

6. תקשורת אפקטיבית וחיובית: בניית קשרים פתוחים וכנים, קידום תקשורת כנה אפקטיבית וחיובית בכל רמות הארגון בעזרת סדנת גיבוש לצוות עובדים

7. טיפוח תרבות ארגונית ורוח משפחתית: טיפוח תרבות צוות תומכת ומכילה שבה אנשים מרגישים מוערכים ומחוברים.

8. לעשות יותר ולדבר פחות: לעודד את העובדים לפעול ביעילות ותושייה בביצוע משימות ופתרון בעיות.

9. להיות נלהבים ונחושים: להפגין התלהבות, מסירות ומוסר עבודה חזק בכל דבר שהם עושים.

10. צניעות: היו צנועים, טיפוח ענווה, הערכת אחרים והכרה בכך שאף אחד אינו מעל שום משימה או תפקיד.

ערכי הליבה הללו היוו את העקרונות המנחים שעיצבו את התרבות, תהליכי קבלת ההחלטות והאינטראקציות עם לקוחות ועובדים של Zappos.

כדי להבטיח שהערכים הללו יוטמעו בחברה, טוני והצוות שלו יישמו תהליך גיוס ייחודי. הם התמקדו לא רק בידע, ביכולות ובכישורים של המגוייסים אלא גם בהתאמה תרבותית.
הם רצו עובדים שבאמת מאמינים, מתחברים ומגלמים את ערכי החברה.

עם הזמן, המחויבות של Zappos לפעול מתוך ערכים השתלמה. שירות הלקוחות של החברה הפך לאגדי, עם נציגים הידועים בהתנהגותם הידידותית והמסייעת.
הם הצליחו ליצור קשר טוב וחזק עם הלקוחות שלהם, מה שהוביל לנאמנות יוצאת דופן ולעסקים חוזרים.

מבחינה פנימית, Zappos הפכה להיות מפורסמת בזכות סביבת העבודה החיובית שלה. האווירה הארגונית שנבנתה בחברה עודדה את העובדים להיות עצמם, ליהנות יותר ולאמץ יצירתיות. החברה אף הציגה תוכנית מיוחדת להכרה ולתגמול עובדים הפועלים על פי ערכי החברה.

המסירות של Zappos לחזון ולערכים שלהם הפכה לכוח המניע מאחורי הצלחתם.

בשנת 2009, החברה נרכשה על ידי אמזון, וביססה את מעמדה כמובילה בתעשיית הקמעונאות המקוונת. גם לאחר הרכישה המשיכה Zappos לפעול באופן אוטונומי, תוך שמירה על תרבותה הייחודית ומחויבות בלתי מעורערת לערכיה.

הסיפור האמיתי הזה של Zappos מדגים את כוחם של החזון והערכים בשינוי ארגון. על ידי התאמת פעולותיהם לאמונות הליבה שלהם, הם יצרו חברה משגשגת הידועה בשירות הלקוחות יוצא הדופן ובתרבות החברה התוססת שלה.

סיפורה של Zappos הוא ללא ספק סיפור מעורר השראה המזכיר לנו שכאשר ארגון פועל מתוך חיבור לחזון ולערכים שלו, דברים מדהימים יכולים לקרות. בהתבסס על הסיפור מעורר ההשראה של Zappos, הנה שלושת השלבים הראשונים שמומלץ שכל עסק או ארגון יישם:

להגדיר את ערכי הליבה

להשקיע זמן במטרה לזהות ולנסח את ערכי הליבה שינחו את תרבות העסק או הארגון .ערכים אלה צריכים לשקף את הייעוד, החזון וההתנהגויות הרצויות.

הטמעת ערכים בפעולות יומיומיות

לאחר הגדרת ערכי הליבה, יש לשלב אותם בכל היבט של פעילות. החל מגיוס עובדים, תהליך הקליטה והשתלבות ועד להערכות ביצועים ותהליכי קבלת החלטות.

יש לוודא שהערכים מיושמים ומתוחזקים בעקביות. ודא שכל העובדים מבינים כיצד הערכים מתחברים לעבודתם וכיצד הם צריכים לבוא לידי ביטוי בהתנהגויות שלהם.

להוביל מתוך דוגמא אישית

למנהיגות יש תפקיד מכריע בעיצוב וטיפוח תרבות מונעת ערכים. מנהיגים צריכים לגלם ולהפגין את ערכי הליבה במעשיהם ובהחלטות שלהם.

עליהם לתקשר באופן עקבי ולחזק את הערכים, ולחייב את עצמם ואחרים לעמוד בהם. על ידי הנהגת דוגמה, מנהיגים ומנהלים מעוררים השראה בעובדים שלהם לאמץ את הערכים ולטפח תרבות של יושרה ומצוינות.

תרבות ארגונית חזקה אשר פועלת מתוך ערכי הארגון מקבלת החלטות ע"פ הערכים בהם היא מאמינה, מעודדת את העובדים לטפח סביבת עבודה חיובית, תקשורת חיובית ואפקטיבית ומעודדת השתתפות ב- פעילות גיבוש צוות קבועים ומגוונים, יש בכוחה להבטיח שהערכים בהם יוטבעו בד.נ.איי של כל עובדי הארגון / חברה.