עובדים איכותיים הם נכס יקר ערך בכל ארגון. הם מקור ההנעה הפנימי, אלו שדוחפים אותו קדימה להצלחה ומאפשרים לארגון להמשיך ולהתקיים לאורך זמן.
בעידן הטכנולוגי של ימינו, בו העולם כולו הפך למעין עיר גלובלית קטנה ומגוון האפשרויות מתרחב, קשה למצוא עובדים איכותיים וקשה אף יותר לשמר אותם. אז איך בכל זאת ניתן לעשות זאת?
כלים לשימור עובדים איכותיים
בכדי שעובדים איכותיים ומבוקשים יישארו בארגון, גם בסביבה התחרותית בה אנחנו חיים, עלינו לחזק את תחושת ההשתייכות שלהם. ככל שהם ירגישו משמעותיים ובעלי ערך בתוך הארגון, כך הם יראו בו יותר מאשר מקור פרנסה, רמת המחויבות והמוטיבציה שלהם תעלה – והסיכוי שהם יעזבו יקטן.
הנה שלושה כלים שיסייעו לכם להשיג את המטרה, תוך חיזוק תחושת ההשתייכות של העובדים:
1: תנו להם הטבות שהם באמת רוצים
הטבות, ככלל, הן מקור הנעה חיובי המייצר סביבת עבודה מתגמלת. גם עבור שימור עובדים איכותיים הטבות מהוות כלי אפקטיבי - כל עוד הן אכן מתאימות לצרכים והרצונות האמיתיים של העובדים כגון: הנחות ושוברי מתנות במגוון רשתות מוכרות עבור: ביגוד, אוכל, הופעות, הנחות למסעדות במרכז, חנות צעצועים בתל-אביב ובסניפים בכל הארץ, קולנוע, הנחות לצימרים בצפון ונראה לי שהבנתם...
ההתאמה הזו, היא שמעבירה לעובדים את המסר שהם משמעותיים וחשובים לארגון ובכך גם מחזקת את ערך ההטבה בעיניהם. לכן, מומלץ לתשאל את העובדים במחלקות השונות ע"י משובים וסקרים, ולאסוף נתונים "מהשטח" המאששים את המסקנות שהתקבלו.
חשוב לעמוד גם על ההבדלים בין שכבות הגיל והדרגים השונים בארגון, שכן התועלת שבהטבה משתנה מאוד בין הקבוצות הללו.
2: הציעו להם אפשרויות קידום
אפשרויות קידום מניעות את המוטיבציה של העובד להשקיע בתפקיד ובמקום העבודה הנוכחי שלו. מצד שני, חוסר באפיקי קידום צפוי להוביל את העובד לתסכול ולהניע אותו, בשלב זה או אחר, לעזוב ולאתר הזדמנויות קידום מחוץ לארגון.
אפיקי קידום, ככלל, מהותיים לשביעות רצון העובדים בארגון ועל אחת כמה וכמה לשימורם. לכן, חשוב לפעול על מנת שהעובדים, ובמיוחד האיכותיים שבהם, תמיד ירגישו מאותגרים (להבדיל ממתוסכלים) במשרתם הנוכחית. יתרה מזאת, חשוב לבסס מנגנון תקשורת שיאפשר לארגון לזהות את תחושות העובדים וכוונותיהם בזמן על ידי ביקורת ביצועים קבועה וראיונות "הישארות", למשל.
כך תוכלו להציע להם העלאה בשכר או בתפקיד לפני שהם מחליטים לעזוב – ותצליחו לשמר את העובדים האיכותיים תוך העברת המסר שהם משמעותיים לארגון ופעילותו.
3: עזרו להם להיות טובים יותר
פיתוח העובד ברמה האישית נוטע בו תחושות חיוביות של משמעות, שייכות ומוטיבציה ביחס לתפקיד ומקום העבודה. השקעה בעובד מחזקת את תחושת המסוגלות האישית שלו, מניעה אותו להתקדמות מתמדת ובסופו של יום, הופכת אותו לעובד טוב יותר.
יתרה מזאת, מחקרים מראים כי גם הארגון עצמו נהנה משולי רווח גבוהים יותר ככל שהוא משקיע יותר בעובדים שלו. החברה האמריקאית ASTD להכשרה ופיתוח בחנה 2,500 חברות ומצאה, בין השאר, כי אלו המשקיעות בהכשרה כוללת נהנות מהכנסה פר עובד הגבוהה ב- 200% בהשוואה לחברות אחרות.
מוטב להפנות את המשאבים הקיימים בארגון לפעילויות שאינן מסתפקות בהנאה נקודתית, אלא תורמות לסט היכולות של העובד, מקנות לו מיומנויות ומעשירות את הידע האישי והמקצועי שלו.
השייכות משמרת
בסופו של יום, ככל שהעובד ירגיש שייך יותר, כך הוא יחוש מחויבות גבוהה יותר לארגון וישאף למצוא את מקומו בתוכו ולא מחוצה לו. ככל שהוא ירגיש בטוח ומשמעותי יותר, ככה הוא גם ישתף ברצונות העזיבה שלו מוקדם יותר, מה שיאפשר לארגון הזדמנויות נוספות לשמר אותו – או במקרה הפחות טוב, להיערך כראוי לעזיבתו.
השקיעו בעובדים שלכם, ,תוציאו אותם לקורסים מקדמים, סדנת גיבוש המקדמת שיתוף פעולה בין הצוות, ימי גיבוש וימי כיף לחיזוק הקשרים הבינאישיים בין העובדים, השקיעו ביצירת מרחב תקשורת בטוח עבורם בתוך הארגון והקנו להם כלים להביע את הרצונות והצרכים שלהם בצורה חופשית יותר. רק כך תוכלו לחזק את תחושות השייכות והמחויבות שלהם, לזהות מתי עובדים איכותיים חשים תסכול או חושבים לעזוב, ולתת להם מענה אמיתי שיגרום להם להישאר.
מגוון הסדנאות שלנו בסאנשיין גרופ פותחו בהתאם לצרכים האנושיים של העובדים שלכם. הן משלבות באופן ייחודי בין פעילויות הנאה, שחרור וחוויה, לבין הקניית כלים משמעותיים לניהול תקשורת מקדמת, פיתוח מערכות יחסים, העצמה אישית ועוד. מוזמנים להתרשם מהמגוון כאן באתר.